keskiviikko 2. toukokuuta 2012

E-aineita

"Nimeni on E ja olen Pepsimax-riippuvainen.

Aluksi join Pepsimaxia vain siskoni luona, enkä opiskeluaikana ostanut juomaa kotiin kuin joskus ja jouluna. Kun valmistuin ja menin oikeisiin töihin, rahavarantoni suurenivat. Ja siitä se sitten lähti, käsistä.

Ostopäätökseeni vaikuttivat aiemmat ongelmattomat kokeilukerrat. Olin nauttinut tuota tummaa juomaa mukavissa tilanteissa ja ihmiset, joihin luotin, joivat Pepsimaxia. Itse liitin juoman moniin erilaisiin tilanteisiin, arkeen ja juhlaan ja nykyään juon esimerkiksi kokouspepsit kuukausittain.

Pahempien riippuvuuksien pelossa olen latkinut ja lipittänyt Pepsimaxia ja sanonut esimerkiksi karkkipusseille hyvin usein ei Pepsimaxin tukemana. Pepsimaxin kohdalla ei siis voi puhua porttiteoriasta, jonka mukaan tämä kasvisuutejuoma veisi kohti kovempia aineita, päinvastoin PM on pitänyt minut kaukana monesta muusta. Kuinka monta juhlaakin olen viettänyt selvinpäin Pepsimaxia nauttien.

Tunnistan Pepsimaxin maun ja erotan sen muista kasvisuutejuomista. Olen toisinaan joutunut tyytymään muihin juomiin ja huomannut, että ne eivät ole minua varten. Kaikkein kamalinta on juoda ravitsemusliikkeessä haalean ruskeana lasiin suihkuavaa, kevyttä kasvisuutejuomaa, joka maistuu siltä kuin olisi laittanut lasiin yhden neljänneksen Pepsimaxia ja loput vettä. Sokerilliset versiot eivät maistu yhtä hyviltä, ne ovat liian makeita minulle. Toisista mustista juomista taas maistan vain makeutusaineen.

Olen yrittänyt vierottaa itseäni Pepsimaxista. Ensioire: päänsärky. Kaikkinensa vieroitusoireet ovat olleet sitä mittaluokkaa, että on tarvittu vähintään ½ litraa juomaa taltuttamaan yläpään jomotus. Työpäiväänikin Pepsimax on vaikuttanut. Toisinaan olen havahtunut kesken työtehtävien ja huomannut, että haluaisin juoda Pepsimaxia töissäkin. Olenhan minä niin kyllä tehnytkin.

Hammaslääkärissä käydessäni puhuin riippuvuudestani. Hammaslääkäri myönteli, että huonoahan ne hapolliset juomat hampaille tekevät, mutta ilmaisi samaan hengenvetoon juoneensa tätä minullekin niin tuttua juomaa viime kesän helteillä litratolkulla. Lääkäri hymyili valkeat hampaat loistaen ja minunkin suuni oli terve. Nähdään neljän vuoden päästä, hammaslääkäri toivotti ja minun teki mieli lisätä, että 1500 Pepsimax-litran jälkeen.

Olen yrittänyt vierottaa itseäni myös E-ainepelotteluilla. Samaan aikaan pieni ääni päässäni on huutanut, että Pepsimax on terveellisempää kuin huumeet, liika alkoholin kittaaminen tai jatkuvat hiilariähkyt. Ja että yksi ydinvoimalaonnettomuus itärajan takana ja tadam, E-aineet ovat pienin kuona elimistössäni.



Tänään, Pepsimax-lasillinen seuranani, päätin selvittää, mitä kaikkea tuo musta kulta sisältää. Hartwall kertoo nettisivuillaan seuraavaa:

Pepsimaxin sisältö:
Vesi, hiilidioksidi, väri (E150d), makeutusaineet (E951, E950), happamuudensäätöaineet (E338, E330, E331), aromit (mm. kofeiini). Sisältää fenyylialaniinin lähteen. (http://www.hartwall.fi/fi/Juomat/tuoteryhmat/Virvoitusjuomat/Pepsi/Pepsi-Max/)

E-koodien tarkempaan sisältöön tutustuin Euroopan Unionin lisäainesivustolla:

E150d: Sulphite ammonia caramel
E951: Aspartame
E950: Acesulfame K
E338: Phosphoric acid
E330: Citric acid
E331: Sodium citrates

(https://webgate.ec.europa.eu/sanco_foods/main/?event=substances.search&substances.pagination=1)

 Liha on heikko ja Pepsimax hyvää. Ostin vappuna kahdeksan litran säästöpakkauksen. Sää oli niin lämmin ja Prismassa pitkät välimatkat jalkapallo-hyllyn, meikkiosaston ja purkkapussien välillä, että minun tuli jano."

Terveisin, ei niin anonyymi pepsiholisti E

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti